FANDOM

Ga terug naar alle personages
Meer informatie over spoilersOp deze pagina is informatie die vinden die je misschien nog niet zou willen weten. Deze informatie is veilig verborgen in een 'Spoiler'-balkje, zodat je deze niet automatisch te zien krijgt, maar je het wel kan lezen indien je het toch wilt weten. Let wel op, als je de meest recente aflevering(en) niet gezien hebt, bestaat de kans dat deze informatie niet verborgen is.
Tijdlijn
... 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 ...

Jan Van den Bossche is de zoon van Anna Dierckx & Pierre Van den Bossche. Hij heeft vijf kinderen met drie verschillende vrouwen. Hij heeft het uiteindelijke geluk gevonden bij Linda Desmedt. Jan is de tweede jongste uit een gezin van vier. Hij is de broer van Guido, Rita en Marleen. Als jongere broer van de held Guido moest hij altijd onderdoen. Niet dat Jan daar voortdurend onder leed. Hij had genoeg zelfvertrouwen om te denken dat hij andere (en betere) kwaliteiten had. Voor zijn broer hem werk geeft in ijn bedrijf is Jan de man van twaalf stielen en dertien ongelukken. Het gaat beter met Jans gezin als hij tot personeelschef wordt gebombardeerd bij VDB Electronics. De band tussen Jan en zijn jongere zus Rita is van groot belang. Ze maken constant ruzie, maar als het nodig is, staan ze klaar voor elkaar. Jan en Rita zijn de buitenbeentjes van de familie. De volkse types. Beiden licht ontvlambaar, maar met een heel klein hartje. Of beter gezegd: een heel groot hart als het op sociale wantoestanden aankomt. Jan is het prototype van de brave, naïeve clown. Hij wil in de belangstelling staan, wordt soms opdringerig als hij die belangstelling niet direct krijgt en boos als hij genegeerd wordt. Hij heeft vijf kinderen bij drie verschillende vrouwen. Samen met zijn eerste vrouw Monique heeft hij twee kinderen: Bart en Mieke. Als Monique Jan betrapt terwijl hij aan het konkelfoezen is met zijn secretaresse Babette, wil ze scheiden van hem. Daarna trouwt Jan met Nele en krijgen ze weer twee kinderen: Maarten en Leen. Ook dit huwelijk werd verbroken. Zijn derde echtgenote, Linda, is voor Jan de ideale echtgenote. Of Jan ook voor Linda ideaal is, is zeer de vraag, maar daar ligt Jan niet echt van wakker. Met Linda heeft Jan een zoon, Guido, genoemd naar Jans overleden broer. Linda relativeert de grootsprakerigheid van Jan, maar vangt hem op als hij weer klappen heeft gekregen. Jan beseft wel dat hij zijn vrouw moet koesteren. Hij wil haar niet verliezen. Jan is heel fier op zijn vijf kinderen. Ze hebben veel bereikt en dat hebben ze aan hem te danken, volgens hem. Voor hen zal hij alles doen, als het hem maar geen geld kost...
Jan is de jongste zoon van Anna Dierckx & Pierre Van den Bossche. Hij is de tweede jongste van de vier kinderen. Hij heeft vijf kinderen bij drie verschillende vrouwen: Bart Van den Bossche & Mieke Van den Bossche bij de inmiddels overleden Monique Stevens, Maarten Van den Bossche & Leen Van den Bossche bij Nele Van Winckel, en Guido Van den Bossche bij Linda Desmedt. Zijn jongste zoon Guido heeft hij genoemd naar zijn inmiddels overleden broer Guido. Maarten Van den Bossche is op wereldreis met zijn verloofde. Hij heeft in totaal vier kleinkinderen: Hanne Van den Bossche & Jelle Van den Bossche zijn de kinderen van zijn zoon Bart, Lennert Van den Bossche was de zoon van zijn dochter Mieke maar is inmiddels overleden door een ongeluk, en Arthur Van den Bossche is de zoon van zijn dochter Leen.
Op professioneel vlak heeft Jan al vele waters doorzwommen. Hij was lange tijd chef van de verzendingsdienst in het familiebedrijf. Tussendoor zetelde hij in de gemeenteraad en schopte hij het zelfs even tot plaatsvervangend burgemeester. Nadien was hij even personeelsdirecteur, tot hij werd gedegradeerd tot econoom. Door interne geschillen werd hij enkele malen ontslagen en werkte hij onder andere als taxichauffeur. Uiteindelijk werd hij door Bert Van den Bossche, op dat moment tijdelijk aan de leiding van VdB Electronics, definitief aan de kant geschoven. Hij besloot het café van Dimitri Roels over te nemen en doopt het om tot Jan & Alleman. Daar heeft hij nu 50% aandelen. De andere 50% behoren tot zijn zus Rita (30%) en Niko (20%).
  • Jan Van den Bossche is één van de drie pioniers.
  • Werner De Smedt, de acteur die Rudi Verbiest speelt, heeft de zelfde achternaam als Jef De Smedt, de acteur die Jan Van den Bossche speelt, maar deze twee acteurs zijn niet familiaal gebonden. Ook hebben deze twee acteurs bijna dezelfde achternaam als het personage Linda Desmedt, de vrouw van het personage van Jef De Smedt.